mandag 20. oktober 2014

Framgang eller redusert tilbakegang?

På veg opp Stavåsbratta uten staver med med dagslys på lørdag.
I min alder er det bare å innse at det skal mye til å overgå gamle bragder - forutsatt at men har noen sådanne, da. Ingen er vel i tvil om at undertegnede har en viss fasinasjon for tall - aller helst knyttet til egne fysiske prestasjoner. Selv om jeg i de(t) lange løp fortsatt mener jeg kan komme meg opp på gammelt nivå igjen, har det de to siste årene blitt regning på hvor mye jeg har tapt i forhold til mitt normale nivå.

Hva er så normalt? I denne sammenheng er det ganske lett å svare på. Jeg har nemlig brukt WAVA-kalkulatoren for å regne ut nivået på alle kontrollmålte distanser fra 400 m til maraton helt siden 1994. (Fullstendig utgave: WMA Age-grading calculator 2006 - updated 2010) Med unntak av de første årene som fersk veteranløper midt på 90-tallet, har jeg ligget mellom 75 og 80% av det definerte toppnivået for min årgang. Det interessante er at jeg alltid har scoret best på 10 km, og det er Sentrumsløpet mitt i 2011, 2012 og 213 som topper statistikken med over 82 % på den oppdaterte tabellen fra 2010. (37.57 som 52-åring skal i følge den samme tabellen tilsvare 32.40 i min beste alder!)

I år har den ene etter den andre konkurransen endt med "ny personlig verstenotering". Det var vanskelig å akseptere de første gangene at jeg hadde mistet så mye kapasitet, men alt blir joe en vane etter hvert..... Det har faktisk blitt hele seks milløp i år hvor jeg har løpt ganske nøyaktig tre minutter saktere enn før jeg ble skadet. Det tilsvarer ca. 7,5 % eller 18 sek/km. I stedet for å sammenlikne meg meg direkte med mine tidligere tider, har jeg altså lagt inn et "standardavvik" før jeg vurderer om resultatet kan ses på som framgang.

Stavåsbratta Opp er tøff nok selv om det bare er de siste 500 meterne som er ordentlig bratt. 
Før helgas test i det lokale motbakkeløpet Stavåsbratta Opp, som jeg har løpt et titalls ganger tidligere, hadde jeg derfor lagt inn et minutts slingringsmonn. Tidligere har jeg løpt opp de 2,5 km på 12 minutter (11.49 - 12.17), og regnet med 13 minutter under de litt sleipe forholdene denne gangen. Med 12.48 og ikke siste plass for en gangs skyld, erklærer jeg herved at jeg er i framgang - eller i alle fall i redusert tilbakegang......

Jeg har forøvrig lekt meg mer med den anvendelige WAVA-kalkulatoren, siden jeg har en ambisjon om å komme opp på 2012-nivå igjen. Den forteller meg at aldersgraderingen av tider tilsvarer 20 sekunder på mila, og at jeg dermed kan si jeg har holder nivået mitt hvis jeg plusser på et minutt på 10 km-tida mi fra tre sesonger tilbake. Mens jeg i år har vært på 75% av et definert toppnivå, har jeg for moro skyld lagt inn 80% som 55-åring inn i tabellen. Dermed dukker følgende relativt edruelige tall opp som kanskje kan bli realistiske mål for neste løpssesong?

Distanse Mål 2015?= Km-tid
800 m 00:02:32 00:03:10
1500 m 00:05:07 00:03:25
3000 m 00:10:55 00:03:38
5 km 00:19:13 00:03:51
10 km 00:39:59 00:04:00
Halvmaraton 01:27:25 00:04:09
Maraton 03:02:30 00:04:19

Rent umiddelbart føler jeg at mila på under 40-blank er det første jeg kan greie, mens 800 m på 2.32 virker nokså fjernt i øyeblikket. Det er selvsagt helt avhengig av hva slags trening jeg kan bedrive, men ambisjonene er helt klart å bruke mølla gjennom vinteren for å få litt fart på beina igjen.


Flere bilder på min facebookside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar