lørdag 14. november 2015

Snøkuten uten den store spruten

Ida GP i forgrunnen og Bakkerolfen litt i bakgrunnen i Byflaten.
Tirsdagskvelden løp i Snøkuten var det andre for sesongen og mitt andre løp på tid i den tre år gamle Glestadrunden. Målet om pers var altså ikke så hårete som det høres ut som, siden det eneste løpet jeg hadde å sammenlikne med ble gjort med  nyfrisert menisk i november for to år siden .

Med to korte, flate løp på asfalt som grunnlag, var jeg litt fornuftig defensivt innstilt til den kvasse avslutningen i nedoverbakkene etter passering gjennom tunet på Glestad. Det var ikke aktuelt å våge noe hvis jeg merket noe i utoverløpingen som jeg jo har vært ytterst forsiktig med i "årevis". For øvrig var jeg innstilt på at det nå er på tide å måke på oppover og heller gå på en smell!

Starten gikk, og jeg fikk som ventet kontakt med Lise som jeg hadde fire sekunder å hevne fra forrige ukes Vinterjogg på Hamar. Jeg holdt greit følge med klubbvenninna og et par andre løpere på den første kilometeren fram til langbakken. Der var det imidlertid ikke mye å måke på med, gitt. Lårene var tunge, og det ble fort meter fram til alle tre. Akkurat det er et lite mysterium siden så godt som alt av intervall- og distansetrening har foregått i motbakke i hele år. Den eneste logiske forklaringen må være at det ble ganske mye (80 km), men rolig  løping forrige uke...
Måtte testet blizten på Stein Arne som tar seg av fotograferinga når jeg er ute og kuter. Fotografering i mørket av løpere med refleksvest er forøvrig ikke helt enkelt hvis noen tror det... 
Etter halvannen km i motbakke og 100 høydemeter var det igjen mulig å ta opp jakten i mørket gjennom Kåshagan. En mannelig løper ble passert ganske raskt, men Lise og nestemann var fortsatt på drøye 100 m avstand. Så først etter at bikkja på Glestad hadde vekket meg fra dvalen slapp jeg skikkelig på nedover - på grus heldigvis. En mann ble passert, og Lise var nesten på skuddhold i dumpa før oppløpet på gang- og sykkelstien opp til skoleplassen. Løpet var likevel kjørt siden det gjenstod en halv km i slake stigning. Der glapp også mine Hooka Clfton, og løperen som viste seg å bli klassevinneren i 50+ kom tilbake og gruset meg i spurten med 6 sekunder. Urutinert avslutning, ny "tjeideng" og manglende spurtstyrke til tross, vel 40 sekunder "pers" var godkjent på en dårlig dag. Nå har jeg begynt å fundere om jeg skal våge meg på en asfalt-halvmaraton i år likevel......

Resultater Snøkuten, Glestadrunden 7,4 km 10.11.2015:

Damer 16 – 24 år
1. Emil Westli Andersen, Løten O-lag                30.08
2. Karen A Nordseth, Snertingdal Ski                32.48
3. Evine Westli Andersen, Løten O-lag               37.47
 
Damer 25 – 34 år
1. Ida Gjermundshaug Pedersen, Sykehuset Innlandet  27.00
 
Damer 35 – 49 år
1. Lise B Nordal, FIK Orion                         30.50
 
Herrer 25- 34 år
1. Henning Mortensen, Veldre Friidrett              26.26
 
Herrer 35-49 år
1. Bjørn Egil Nordseth, Snertingdal IF Ski          26.03 
2. Kjell Vegard Opheim, Team Parkett Partner        27.29
3. Jan Hovde, Asko                                  28.42
4. Tomas Pedersen, Team Fønix                       30.14
5. Kjell Annexstad, Totenåsen                       30.30
6. Per Grøan, Moelven IL                            31.10
7. Håkon Amb, Asko/Team Fønix                       32.12
8. Håvard Boldvik,                                  33.06

Herrer 50 – 59 år
1. Geir Haugen, Vingar IL                           30.57
2. Rolf Bakken, FIK Orion                           31.03
3. Nils Bratberg, Ottestad IL                       33.12

4. Bjørn Bakkelund, Gjøvik Kommune BIL              35.32

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar