tirsdag 16. september 2014

Sjusjørullen - en ny opptur fra Moelv

Målet på Storåsen. (Foto: Kjell Arild Andersen)
For andre lørdagen på rad innfant jeg meg i Moelv for å bekjempe motbakker. Denne gangen var det 34 km og ca. 700 høydemeter som var utfordringen i Sjusjørullen. Det var tredje gang det klassiske rulleskirennet ble arrangert, men første gang det passet for "Sjusjørulfen" å delta. Det første året kolliderte det med Ulvådalen Ultra som var lagt inn i forberedelsene til UltraBirken og Frankfurt Marathon, og i fjor gikk det samme dag som Østlendingenløpet.

Sjusjørullen er vel det nærmeste en kommer et turrenn på rulleski på våre kanter av landet, men startlista var ikke særlig preget av det den typen løpere. Det var mange lovende skiløpere, spesielt på kortvarianten fra Åsmarka blant de totalt 70 deltakerne. Det er mulig profilen er i tøffeste laget for noen? Noen av kara som var på plass i god tid i godværet i Moelv hadde gode forslag på snillere traséer som trolig ville samlet flere deltakere. Det er jo mange som bruker rulleski i treninga for tida og ikke veldig mange liknende konkurransetilbud lokalt. Sjusjørullen på selvsagt ha målgang på Sjusjøen, og da må det nødvendigvis bli en del motbakker. De bekymret ikke meg veldig. Jeg har gått distansen et par ganger tidligere, og de siste tøffe 8 km fra Mesnali opp på Storåsen har jeg testet uttallige ganger.
Etterlengtet syn etter passering av Birkebeinerløypa. (Foto: Kjell Arild Andersen)
39 løpere startet på langdistansen. Av disse var det 6 menn og 2 damer i egne eliteklasser og 2 i juniorklassen. Alle vi andre 29 stilte i menn senior, altså ingen veteranklasser. Garantert baktropp på meg, men håpet var å å få en god pes og en skikkelig økt. I motsetning til eliteklassen hvor alle fikk utdelt samme type ski, kunne vi gå med egne ski med toerhjul. Det kan imidlertid være store forskjeller likevel, og jeg visste at jeg i alle fall ikke hadde noe fortrinn i forhold til mine jevnbyrdige. Nye hjul ruller saktere enn gamle fant jeg ut i fjor da jeg plutselig ble mye treigere til å stake etter å ha byttet ut mine helt nedslitte.

Allerede i den første slake utforkjøringen etter 2 km forsvant den perfekte pulja jeg la meg bakerst i. Jeg nærmet meg litt i de to første reale stigningene i Åsmarka, men på flatene økte igjen avstanden merkbart. Dermed ble det 32 km i selskap med meg sjøl og sola. Jeg trives jo forsåvidt godt med det, men det var godt å ha noen som heiet en ensom staker fram både hist og pist. Hvor mye fortere det kunne ha gått i følge med noen, får jeg vente med til neste år med å finne ut....

Den suveren vinneren av Sjusjørullen, skotten Andrew Musgrave, viste seg som en hyggelig og jordnær fyr som ikke er gjerrig på tid etter løpet. Selv om jeg var 40 minutter etter han til Storåsen var han han like opptatt hvordan jeg hadde opplevd turen som sin egen prestasjon. (Foto: Kjell Arild Andersen)
Apropos tid, så hadde jeg satt to og en halv time som et realistisk mål. Treningsturene opp har tatt borti tre, så en halv time raskere hørtes fornuftig ut. Da ville jeg også akkurat rekke premieutdelingen på Sport1 klokka halv fem. Viktig å tenke på for en kondis-reporter - selv om jeg også denne gang hadde alliert meg med egen kanonfotograf i den siste bakken for å  få noen "slitne" bilder. Både Kjell Arild som tok bilder og jeg løste oppgavene over all forventning. Ingen løpere slapp forbi på de to siste kilometerne uten å bli foreviget minst en gang, og jeg kom meg opp helt uten hjelp 18 minutter før premieutdelingen. En ny opptur fra Moelv altså, og samtidig en adskillig større en fra Mesnali......
Forsøk på balansetrening uten staver til ære for fotografen i bakken ved Graaten.
(Foto: Kjell Arild Andersen)
Split-tidene fra Mesnali til Storåsen var nemlig lystig lesing, selv om jeg ikke nådde igjen noen på oppturen. Jeg var 32. løper i mål, men hadde den 22. beste tiden på klatreetappen. Faktisk var det bare 13 av de 29 fullførte den korteste distansen som hadde raskere tid opp de siste 8 selv om de slapp de første 15 kilometerne fra Moelv til Åsmarka. Jeg var akkurat midterste mann med 35. beste tid av de 69 totalt sett i motbakkene. Ikke verst selv om jeg langt fra gikk i kjelleren uten noen i sikte verken foran eller bak. Med 39.39 var jeg heller ikke så langt bak min egen pers i testen på akkurat samme distanse da jeg har startet 300 m lenger oppe og så vidt har gått under 37 minutter.  Da er det bare å glede seg til Hamar Rulleski og spesielt Vikerbakken opp fra Jessnes kommende søndag. Det kribler imidlertid så mye i kroppen om dagen - men gledelig lite i kneet - at jeg har en følelse av at den kommende uka kan bli av det hypre slaget.....

En herlig høstdag ble avsluttet med premieutdeling utenfor Sport 1.
De seks beste i Sjusjørullen (fra høyre): Andrew Musgrave, Geir Ludvig Åsen Ouren , Vinjar Skogsholm, Thomas Gifstad, Kristian A Kjonerud og Lars Amund Toftegaard. 

Reportasje med masse bilder på kondis.no

Resultater fra Sjusjørullen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar