fredag 18. april 2014

Ingen dårlig aprilspøk

Min forrige oppdatering på skadefronten, Om tro, håp og ærlighet, som jeg skrev 1. april var fylt med mange ubesvarte spørsmål:
  • Er menisken skadet på nytt og i så fall hvordan kunne det ha skjedd?
  • Har jeg tatt for lett på styrking av muskulaturen rundt kneet etter at det ble helt bra før jul?
  • Har det blitt for ensidig trening med bare klassisk langrenn ?
  • Er det slitasje i kneet som jeg må leve med resten av livet?
  • Eller er det normalt at det kan gå et helt år før skaden er helt leget?
Diagnosen som jeg selv stilte før kontrollen på Aleris 8. april var patellofemoralt smertesyndrom. Det viste seg ikke være så veldig langt fra sannheten......

Legen som opererte meg begge ganger i fjor, fant ikke noe som tydet på ny meniskskade. For sikkerhets skyld ble jeg rådet til å ta en ny MR. Dermed gikk turen rett fra Oslo til Gjøvik for å bestille time hos Curato. Som på Unilabs som jeg benyttet i fjor, var det imidlertid to måneders ventetid. Med forhåndsgodkjenning fra Idrettens Helsesenter (og to-tre tusenlapper) i hånda, var det ingen grunn til å vente denne gangen heller. To dager senere ble det en ny Gjøvik-tur, og rett før påskefreden senket seg, fikk jeg "dommen" i posten. Jeg har ikke fått spesialistens vurdering av bildene ennå, men med litt googling har jeg da skjønt mesteparten. Diagnonsen er, i tillegg til små forandringer i brusken, patellar tendinose - Jumpers knee.

Ikke noe å bli hoppende glad for, men langt bedre nyheter enn fryktet. I tillegg til generell styrking av muskulaturen er det nå fokus på eksentrisk øvelse på senen under kneskåla. Samme prinsipp som jeg også har benyttet systematisk de siste årene for å forebygge akillesproblemer.

Den påviste diagnosen har så langt ikke lagt noen demper på aktiviteten i påsken, som så i sin helhet tilbringes under flotte forhold på Sjusjøen. Med gode muligheter for variasjon både mht. aktiviteter og underlag, har jeg absolutt tro på at jeg kan både kan gå og løpe våren optimistisk  i møte. Av løping, klassisk langrenn og skøyting på ski, er det det siste som merkes mest. Halvmaraton på beina på fast men skånsomt underlag i skiløypene gikk overraskende problemfritt oppover Sjusjøfjellet og  Lunkefjell og nedover ved Nordseter på mandag....

Bildet: Ettbeins knebøy på et 25 graders skråbrett, med vekt på den eksentriske delen av bevegelsen. De to daglige øktene tar bare 5-10 minutter å gjennomføre....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar