lørdag 15. mars 2014

Birken på godt og vondt

Blomster og stas på pallen i Håkons Hall for 2. gang! 
Det er en lørdagskveld, men ikke en hvilken som helst en. Det er nok mange med meg som synes at de første timene etter en vel gjennomført Birk er rene julekvelden, men her og nå føler jeg et vakuum i både hode og kropp. At Birken ble avlyst for 17 000 gira skiløpere etterlot, akkurat som forrige gang det skjedde i 2007, motstridende meninger om selve avgjørelsen. Forskjellen denne gangen var at ingen fikk anledning å starte før det var over. For sju år siden rakk jeg å nå toppen av Dølfjellet før jeg merket på kroppen at det var best å snu. Nå var det ingen av deltakerne som fikk kjenne på de verste vindkastene på Raudfjellet, og dermed kan påberope seg retten til å vite best. Arrangørene var der da det stod på som verst og konkluderte meget modig. Hvis noen skal lastes for at det var fullt brukbare forhold like etter at avgjørelsen måtte tas, må det være Vår Herre, Yr, Storm eller noen annen værgud som folk måtte tro på. Jeg vet foreløpig ikke om noen klageinstans i værsaker - så jeg lar i motsetning til mange andre "eksperter" være å innta rollen som overdommer.....

Kollega Askild ved vendepunktet på  Mini-trenings-Birken 2014.
Jeg gikk meg som hundrevis, kanskje tusen andre, en tur opp på myrene ovenfor Skramstadsætra for å riste av meg skuffelsen å få litt ut av formiddagen. Sol, moderat vind, nysnø og noen kuldegrader var rimelig perfekt så langt jeg rakk før avtalt retur med bussen vår. Det ble også bare et par minutter etter vanlig Birken-åpning opp til Skramstad selv om hodet var tomt og kroppen litt tungstartet - akkurat som ifjor på samme tid og sted. Dermed fikk jeg da noe ut av alt styret den siste uke og ikke minst det siste døgnet. På tur ned igjen med alle de skuffa birkebeinerne imot meg, slo jeg meg til med ro med at jeg ikke bør klage for mye over "spilt melk". Med en halv times reise til start og allerede en Birkenopplevelse å minnes fra dagen før:
Birkebeinere på rekke og rad på abstinens-treningstur opp til Skramstad lørdag morgen.
Fredag gikk jeg nemlig for andre året på rad 3. etappe på Elverum kommunes mikslag i StafettBirken. Forøvrig under noget annerledes forhold. Da var det klister som gjaldt på skarpere og raskere føre. Som i fjor endret altså forholdene seg radikalt det siste døgnet før Birken. I fjor opplevde jeg for første gang å vinne noe i Birkensammenheng og kunne skryte: "Vi har vønni Birken".

Heidi var nok mer nøktern optimist enn bildet kan tyde på før "comebacket" med startnummer på Sjusjøen.
I år gikk det objektivt sett enda bedre selv om det ble ett hakk ned på pallen i Håkons Hall. Vi ble riktig nok slått av et annet mikslag, men hadde faktisk dagens nest beste tid totalt. I fjor hadde vi fem rene herrelag foran oss. På fredag var det beste herrelaget fem minutter bak! Tidsmessig forbedret vi oss også med et drøyt minutt og kom inn på 3.13.26. 50-åringene (++) Kjell Karlsen, Rolf Storsveen og ego hadde alle samme etappe som i fjor og forbedret våre etappetider, mens Heidi Andersen hadde årets sjarmøretappe og kunne suse ned bakkene til en sikker 2. plass. Moro for alle, og helt klart høydepunktet for meg denne skisesongen - selv om den ikke er helt slutt. Planen er å avslutte med 95 km i Troll Ski Marathon om tre uker, men det er et lite men(isk)......

Rolf S holdt ord og kom til Kvarstad tidligere enn i fjor.
(Foto: Stein Arne Negård, kondis.no)
Jeg er kjent for ikke å stole på arrangørene og har alltid kontroll på tida. Fredag ble det hårfin pers med 48.39 på de 13 km opp Kvarstadlia, over Midtfjellet og inn til Sjusjøen - mot 48.45 i fjor.


RESULTATER FRA STAFETTBIRKEN 2014:

Stafett Mix:
Plass Startnr Navn Klubb Tid (#R)
1 40295 ABAX 1 Abax 1 3:03:07
2 40292 Elverum Kommune 1 Elverum kommune 3:13:26
3 40282 Fylkeskameratene  Fylkeskameratene (FYK) 3:25:50

Stafett Menn: 
Plass Startnr Navn Klubb Tid (#R)
1 40062 Norconsult Hamar Norconsult Hamar 3:18:32
2 40028 Byggmakker Skattum  Sletmoen Racing Team 3:22:06
3 40129 Isachsen Entreprenør Oslo Isachsen Entreprenør Oslo 3:22:18

Stafett Kvinner:
Plass Startnr Navn Klubb Tid (#R)
1 40380 1 Hamar Kommune Hamar Kommune 3:42:19
2 40350 #Vigårlell #vigårlell 3:45:34
3 40379 Indøk Racing Team Indøk Racing Team 4:14:54

Løpslogg 3. etappe:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar