lørdag 9. november 2013

Oppgjørets time

I dag skriver jeg 9. november og jeg har nå gått skadet i nøyaktig et halvt år. Jeg har blitt så vant til å notere "Skadet" i treningsdagboka så jeg har ikke reflektert over det på ganske lenge. Denne uka fant jeg det imidlertid betimelig å endre status til "OK". 


NIF's definisjon av en idrettsskade er: " En skade som gir fravær fra trening og/eller konkurranse." Det er for mitt vedkommende kun løping jeg har hatt fravær fra, men jeg har nå faktisk fem uker bak meg med forsiktig løpetrening. I den videste forstand av definisjonen kan jeg altså ikke påstå at jeg er skadet lenger. I mitt hode har jeg likevel vært skadet, siden jeg ikke har vært i stand til delta i konkurranser eller trene i tilnærmet konkurransefart.

Hevelsen er nå ikke merkbar, smerter i leddet under eller etter løpetrening har også forsvunnet, og jeg har ikke vært fristet til å bruke verken støttebandasje eller smerte- eller betennelsesdempende salve den siste uka. Når jeg i tillegg har nær normal bevegelighet og kan tøye lårmuskulaturen tilnærmet som før, erklærer jeg meg herved for SKADEFRI.

Det betyr selvsagt ikke at jeg er 100 % restituert løpsmessig og kan regne med at jeg holder samme nivå som pr. 08.05.2013. Det er fort gjort å få belastningsskader ved for rask opptrening, og jeg har allerede et par ganger blitt minnet på faren med steinharde legger og en stølhet som langt har overgått det jeg har hatt noen gang etter maraton- og ultraløp.

For å teste meg litt avsluttet jeg dagens økt på mølla i 4 blank-fart for å se hvor det lenge jeg greier å holde noe som er er nærheten av konkurransefart. Det holdt i  to minutter, men da var pulsen allerede oppe i 94 % og jeg fant det best å stå av før syra kom og sendte meg i gulvet. Det er nok likevel duket for et aldri så lite "comeback" i Snøkuten på tirsdag - i alle fall i trimklassen!

Fartsressursene er ikke spesielt store ennå, og jeg vil neppe leke startkanon som i mitt forrige løp i Snøkuten i mars i år..
Hvorfor så det akademiske preiket om skadet eller  ikke skadet? Jo, det passer seg også slik at forsikring og lisens er et brennhett tema i media om dagen. Spesielt har Kondis satt fokus på "mosjonskatten" som friidrettsforbundet har vedtatt skal innføres fra årsskiftet. Med min konkurransehyppighet sommer som vinter, har jeg vært nødt til å løse årslisens gjennom NSF. I år  er grunnlisensen på 290 kr, og jeg tror den har eksistert i de fleste årene jeg har vært aktiv turløper. Hvis jeg regner litt rundt på det, så har jeg betalt inn 5000 kr på de snart 20 årene "karrièren" har vart. Dette er første gang jeg håper å få benytte meg av den, men jeg er langt fra sikker på om jeg har lest alt med små skrift slik at det er noe å hente. Egenandelen er så vidt jeg har skjønt på 3000 kr, så jeg tror ikke jeg får så høy timebetaling for timene med å framskaffe all mulig dokumentasjon.....

Det passet seg i alle fall slik at skademeldingsskjema ble fylt ut og sendt akkurat på "halvårsjubileet", siden jeg etter en kjapp egenvurdering anså meg for skadefri og mulighetene små for tilbakefall og nye utgifter. Jeg avventer nå behandling av søknaden, men tror ikke jeg hadde tatt meg bryet hadde det ikke vært for at det kan være greit å ha et selvopplevd eksempel å komme med i lisensdebatten. Her er historikken som jeg håper holder hos AGS Forsikring:

08.05.2013 - skaden oppstod som følge av spensttrening
10.05.2013 - første symptomer på skade
30.05.2013 - første undersøkelse hos fastlege
18.06.2013 - første gangs radiologisk undersøkelse, ruptur konstatert
04.07.2013 - første gangs artroskopi 
05.08.2013 - symptomer på ny skade 
13.08.2013 - andre gangs radiologisk undersøkelse, reruptur konstatert
02.09.2013 - andre gangs artroskopi  

Noe jeg ikke skjønner er at den årslisensen gjennom NFIF blir på 375 kr, altså 50 % høyere enn på ski. Jeg er ganske sikker på at jeg utsetter meg for en større risiko på trening og i konkurranser med ski på beina, sammenliknet med et par joggesko. (Sykling vil helt opplagt være et enda klarere eksempel i så måte, og i årets eneste sykkelritt betalte jeg en engangslisens på 150 kr i tillegg til en stiv startkontingent på 600 kr!)

Prisforskjellen mellom ski- og den kommende løpslisensen kan bare bety én ting hvis det er noen logikk i forsikringsbransjen: NFIF må ha fremforhandlet en dobbelt så god dekning som det NSF har. Med litt matematisk barnelærdom brukt på mitt fryktede forsikringsoppgjør, kan det regnstykket likevel vise seg å bli sånn etter 01.01.2014:  0,00 kr x 2 = 0,00 kr. Sagt på en annen måte: Min skepsis til forsikringer tilsier at sånne lisenser er NULL VERDT når en stakker en ytterst sjelden gang har bruk for dem. Fortsettelse følger når skadeoppgjøret er mottatt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar