søndag 6. oktober 2013

Med sans for samling

Denne første oktoberhelga ble høstens andre gratis treningssamling arrangert på Sjusjøen med Hilde Gjermundshaug Pedersen, Åge og Petter Skinstad som meget kyndige instruktører. Den første gikk for tre uker siden bl.a. med Sjusjøløpet som en av øktene. Med under to uker etter meniskoperasjonen måtte jeg nøye meg med to rulleskiøkter og en sykkeløkt i september, så denne gangen hadde jeg et sterkt ønske om å delta på hele helgesamlingen. Opplegget startet egentlig på torsdag pga. det var høstferie i mange fylker. Siden jeg har høstferie en uke senere, rakk jeg akkurat den siste økta på fredag.

Fredagsøkta ville også bli en avgjørende test på hvor mye jeg kunne belaste kneet etter fem ukers høyst variabel rekonvalesens. Jeg har praktisk talt ikke løpt i det hele tatt fordi jeg mer eller mindre har hatt hevelse og følt et spreng inni selve leddet. For øvrig har kneet vært veldig stabilt, og både gange, rulleski og sykling har vært uproblematisk. Midt i den femte uka fikk jeg derfor råd av legen min om å ta en tablettkur for å bli kvitt hevelsen som har vært der ganske uavhengig av trening.

Hilde instruerer spenst fredag kveld for bl.a. Frode og Hanne. Frode kommer nok også med sine inntrykk fra helga på SportsBloggen eller Sportsmanden
Første økt var avsatt til styrke, spenst og hurtighet. Hilde GP var ikke helt klar for hardkjør selv pga. forkjølelse, slik at det passet meg veldig bra med en rolig tur rundt Sjusjøvatnet med kun en  liten innlagt spenstsekvens. Ikke akkurat min øvelse på det nåværende tidspunkt, så det ble meget forsiktig fra min side selv om Hildes budskap var maks. innsats og gode pauser mellom. Den aller første joggeturen på to måneder ble på ei drøy mil på den flate grusvegen og gikk overraskende greit. Optimismen stod for første gang på de samme to månedene i stil med treningsviljen.

Hilde på farten opp skibakken i Natrudstilen for å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger selv om egen form skrantet litt i helga. I månedskiftet november/desember er det på'n igjen for Hilde GP skiskole hvor litt øvete og viderekommende kan få hjelp til å forbedre teknikken og øke skigleden.
Hele 50 elghufsere på rekke og rad i Natrudstilen jaktet intenst på skiformen til vinteren. 
Lørdagens morgenøkt med staver opp skianlegget i Natrudstilen, var jeg rimelig sikker på ville la seg gjennomføre med bra trøkk. Med hele 50 elghufsende medløpere (tross regnvær og tåke) ble det trolig den mest effektive treningsøkta på et halvt års tid for mitt vedkommende. Etter et halvt oppvarmingsdrag, jaget Åge og Petter oss opp på 6 x 5 min. etter  å ha gitt nyttige tips om gjennomføringen. Her var det bare å glemme alt som har med løpsteknikk å gjøre, lande på hælen og henge i lufta for å gjøre bevegelsene så skispesifikke som mulig. En god halvtime med 88% av maks. HF ble loggført etter noen "syre-gledesutbrudd". Øktas største utfordring ble egentlig nedturen, og det var godt å ha stavene å støtte seg på med et utrygt kne og et sleipt underlag.

Vakre høstfarger langs Nordmessenvegen lørdag ettermiddag.
Lørdagens ettermiddagsøkt var restitusjonstur på rulleski på nylagt asfalt fra Mesnali. Sola hadde til og med kommet fram og tørket opp asfalten for oss. Bare kos i halvannen time, med unnatak av at det var noen av kara som dro på opp Nordmessenvegen slik at jeg ble "dratt med i dragsuget". Uansett var det jæv..... artig å merke at en virkelig har fått framgang på noe i sommer, selv om det fortsatt er mye å jobbe med teknisk. Rasjonell armbruk tror jeg er rimelig automatisert nå, men blikket og hofta må være i fokus hele tida for ikke å falle tilbake til gamle synder - bokstavelig talt.

Ca. 30 møtte opp ved Sport 1 og delte seg i tre grupper til en avsluttende kose-langtur i fjellet søndag formiddag.
  

Søndag var det langtur på beina med to valgfrie lengder. Hilde måtte bare ønske oss god tur, mens Åge og Petter proklamerte hhv. to- og tretimers helt rolig tur i det strålende været. Oppglødd av hele helgas opptur mht. kneet, ble jeg noe impulsivt med på det lengste alternativet siden det var fullt mulig kutte av en halv time på slutten. Kanskje å ga FRA sans og samling, enn å ha sans FOR (trenings)samling siden jeg ikke har løpt i det hele tatt på to måneder? Det har nesten gått fire måneder siden jeg greide å halte meg gjennom BB-løpet som var det siste som kan kalles en lengre tur på beina. 

Mostefjell
           
Turen gikk over toppene øst for Sjusjøen og fulgte halvmaratonløypa i det Sjusjøløpet som ble arrangert for første gang tre uker tidligere. En flott tur over gode utsiktpunkter, omgitt av flotte høstfarger og i nytt og trivelig selskap. For meg gikk tida bl.a. med til interessant utveksling av erfaringer med Per Christian, som var med for å restituerer seg etter seieren i det nye Skeikampen opp dagen i forveien.
           

Tid for å nyte utsynet vestover.
    
 På Kuåsen var det lagt inn banan- og bollestopp som i likhet med under begge lørdagsøktene var sponset av'n Jørn på Kiwi'n. Der merket jeg at beina hadde fått nok og droppet den siste runde om Lunkefjell sammen med gjengen. Lårene var rimelig mørbanket etter to og en halv times sjokkbehandling, og jeg tror ikke det hadde vært noe sjakktrekk å ta seg ned igjen på den bratte stien med slitne bein med tanke på kneet - selv om det ikke ga fra seg et eneste alarmerende signal på hele turen.

På rekke og rad over Snørvillen.
        
Som jeg høylydt erklærte på tampen av samlinga: Denne helga topper denne sommersesongen for meg. Jeg som ikke har vært i stand til å prestere noe som helst, satte ekstra stor pris på å kunne delta "i det gode selskap" selv om det var i treningssammenheng denne gangen. Det er uansett et meget positivt tiltak av far og sønn Skinstad og Hilde GP som stiller opp for å  skape aktivitet på Sjusjøen utenfor selve skisesongen. I det hele tatt synes jeg det skjer mye positivt utenfor stuedøra mi "i mitt andre hjem". Nå blir det en hel uke med høstferie på fjellet. Den skal brukes godt og fornuftig!
Tusen takk til Petter, Åge og Hilde for en nok inspirerende treningssamling!
Det var også betryggende å høre opplegget blir gjentatt ved en senere anledning. 

ALLE BILDENE  SAMLET I ET GALLERI

TRENINGSAMLINGER PÅ SJUSJØEN PÅ FACEBOOK

VISIT SJUSJØEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar