fredag 15. mars 2013

Vi har vønni Birken!

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke har hatt gode dager på jobben i mine 25 år med samme arbeidsgiver, men birkebeinerfredagen var nok definitivt den aller beste! Sjelden har "en god dag på jobben" passet bedre! Etter at jeg ved passende anledninger har erklært at mitt langsiktige mål er å vinne Birken i klasse 80+, kan jeg nå "legge opp" på flekken! For som jeg spontant utbrøt på Birkebeineren Skistadion denne strålende fredagen: "Vi har vønni Birken!" Jeg kommer nok likevel ikke til å legge opp, for StafettBirken frister så absolutt til gjentakelse. Kjenner jeg meg selv rett kommer det til å bli flere "Birkebeiner-dobler eller -tripler" i årene framover.....

Ikke nok med at Elverum kommune vant mix. klassen. Det var nesten bare kjentfolk som ble ropt opp på seierpallen i de tre klassene. Dameklassen ble vunnet av Hernes Institutt, med fjorårsvinnerene Team JH-Sykkel på 3. plass. Også det 2. trinnet på seierspallen ble besatt av de lokale "Utholdenhetsjentene" fra Hamar og Ringsaker. I herreklassen var det ungguttene fra Trysil videregående skole (med flere Elverums gutter på lagene) som dominerte i toppen med 2. og 4. plass. I mix. klassen ble de tidligere vinnerne Parkett Partner fra Ringsaker henvist til 3. plass, og Nycomed TeamAktiv fra Elverum ble nr. 5. I tillegg til mitt lag stilte Elverum kommune med ytterligere tre jevne lag i mix. klassen. Ingen tvil om hvilken kommune som var best i StafettBirken 2013!
"Elverum kommunes raskeste"  levde opp til navnet og vant mix.klasen i StafettBirken foran Abax (med bl.a. Thomas Alsgaard) og ParkettPartner (m. bla. Hilde Gjemundshaug Pedersen). Her troner Wenche Røset og ego aller øverst på pallen i Håkons Hall. I tillegg bestod laget av Kjell Karlsen og Rolf Storsveen som gikk de to første etappene. Et meget rutinert lag med en totalalder på 205 år. (Foto: Line Rustad) 
Utvalgte resultater i Stafett Birken 15.03.2013:
Damer   16 lag
Plass Totalt Navn Startnr. Tid
1 31 Hernes Institutt, 40427 03:48:41
2 46 Utholdenhetsjentene/MjøsSki, 40441 04:00:06
3 55 Team JH-Sykkel, 40436 04:04:19
Herrer  134 lag
1 1 Team Gran Sport, 40142 02:38:52
2 2 Trysil Videregående Skole, 1 40079 02:46:22
3 3 Team Squeezy - Norgeshus, 1 40144 02:50:11
4 4 Trysil Videregående Skole, 2 40080 03:05:13
5 5 Fokus På Din Helse, 40007 03:06:37
6 8 Fåset IL, 1 40108 03:20:48
Mix  105 lag
1 6 Elverum Kommune 2 - Elverums Raskeste, 40292 03:14:38
2 7 Abax 8, 40309 03:19:59
3 10 ParkettPartner As, 40298 03:23:04
4 14 UPLAN, 40262 03:29:44
5 15 Nycomed TeamAktiv , 40220 03:31:51
56 165 Elverum Kommune 4 - Kulturmix, 40293 04:54:49
80 209 Elverum Kommune 5 - Kommunemix, 40294 05:20:25
85 223 Elverum Kommune 1 - Rådmannens Ledergruppe, 40291 05:31:53

Tilbake til hvordan jeg opplevde denne birkebeinerfredagen:"Manager", Anita, hadde gjort en glimrende jobb og lagt alt til rette for kommunens lag. I fjor var det med ett lag med kommuneansatte, mens det i år altså ble fire til slutt. Vi fire som ble skulle ha 4. etappe ble fraktet direkte til Kvarstadsætra og var på plass i god til i et aldeles vidunderlig vakkert vintervær. Riktignok var det 29 blå tidlig på morgenen, men da vi ankom som noen av de aller første var nok antallet halvert. Jeg trengte ikke å gå mange metrene med mine ferdigsmurte ski før jeg konstaterte at tre tynne lag med VR40 ga spikerfeste i pansersporene. Herlig!
Klarere enn aldri før på Kvarstad!
Fredagsbikebeinerene passerte allerede i ro mak mens jeg tok meg tid til skikkelig oppvarming uten ski på beina. Jeg var optimistisk oppstilt ved vekslingsgjerdet i god tid før første herrelag, suverene Gran Sport,  kom inn til veksling. Det varte og rakk til de fire neste herrelagene kom i tur og orden, men deretter dro jeg starks kjensel på sjette løper inn til veksling - en litt sliten Rolf S. Vi ledet! Jeg skulle gjerne visst avstanden bakover, men fikk raskt tankene over på min egen oppgave. 

Rolf gikk oss opp i teten på den lengste etappen fra Skramstad etter at at Kjell hadde trosset en skade i leggen og lagt grunnlaget på 1. etappe. 
Rolf veksler med Rolf.
Chipen festes forskriftsmessig på den venstre leggen.
Oppover Krarstadsæterlia ble fedagsbirkebeinere passert i et fritt tilgjengelig venstre spor, absolutt ingen ting som forstyrret rytmen. Skia satt som et skudd og jeg måtte bare ut i fiskebein i den aller bratteste kneika rett før Midtfjellet. Verken drikke i sekken eller på saftstasjonen ved Midtfjellkoia ble ofret noen oppmerksomhet. Her var det bare å spa på med det jeg hadde! Ved veksling på meget kjente trakter på Sjusjøen, ble jeg heiet inn av våre ventende  4. etappeløpere og Wenche var klar til overta. Dette så stadig mer og mer lovende ut!

Blid gubbe etter jobben til Sjusjøen er gjort.
(Foto: Line Rustad)
Etter å ha overlevert chipen, ventet jeg i spenning på neste lag. Ingen i sikte! Dermed skled jeg nedover til Birkebeineren for å konstatere at dette gikk veien. Gliden var upåklagelig, og jeg skled ned på 38 minutter uten andre anstrengelser enn at jeg la inn en spurt inne på stadion for å "beseire" neste lag i mix. klassen. Da hadde Wenche vært i mål i fem minutter allerede, og jeg kunne glisende utbasunere: "Vi har vønni Birken!

Etter at ankerkvinnen hadde fått unnagjort sine seiersintervjuer, var det om å gjøre de riktige tingene med tanke på morgendagen. På med varmt tøy og påfylling av fast og flytende. Litt kluss i logistikken gjorde at jeg ikke fikk tørt på beina før alle våre lag var i mål. Heldigvis hadde jeg fullt tøyskift med meg i sekken og unngikk også å fryse på beina ved å komme meg kjapt innendørs.

Wenche har skjønt at vi leder!
(Foto: Line Rustad)


På premieutdeling i Håkons Hall var det bare Wenche og jeg som fikk æren av å delta. Skjønt begge de to øvrige på laget, Kjell (klasseseire i BB-rittet) og Rolf ( OL- og VM-medaljer i skiskyting) har opplevd større øyeblikk enn dette, men  for lille meg var dette et øyeblikk for historieboka. Også de tre andre lagene i "teamet" fullførte med stil og gledet seg stort over Elverum kommunes dominans i både topp og bredde i den 3. utgaven av StafettBirken som i år hadde over 1000 løpere. Neste år er jeg helt sikker på at det blir enda skarpere konkurranse.....

Totalt hadde vi med 3.14.38 StafettBirkens 6. beste tid. Jeg brukte 48.45 på den 12 km lange etappen fra Kvarstad til Sjusjøen og økte dermed avstanden til neste lag med drøye to og et halvt minutt. Alt i alt en skikkelig gjennomkjøring dagen før dagen. Mer om den dagen i et kommende innlegg.


Seierspallen i kvinneklassen var tapetsert av lokale jenter. Til venstre to av "Utholdenhetsjentene" som tok 2. plassen og 3/4 av vinnerlaget til Hernes Institutt: Unni Nordeng, Linda Røset og Inger Senderud. I tillegg gikk Hanna Irene Enger 1. etappen på det suverene vinnerlaget. Til høyre Heidi Grønvold Bøe og Lise Magnussen som utgjorde halvparten av "Team JH-Sykkel" som tok 3. plassen.

Seierspallen i herreklassen med Gran Sport på toppen, Oliver Sugaren og Espen Hognanvik Holen  fra TRYVIS 1. lag på 2. plass og Team Squeezy-Norgeshus ved Trond Vognild på 3. plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar