lørdag 8. september 2012

Ultraklar for Birken

Det var en uke igjen til UltraBirken og fjellet lå der og fristet en småsliten ultraløper til flere deiliglekre km! Jeg burde sikkert nøyd meg med langt mindre, men vær og føre gjorde det "umulig" å la være å "gå opp løypa og finne idealsporet" til neste helg. Det skulle også bli interessant å se hvor mye det hadde tørket opp siden den første testløpinga i juni.

Siden Romerike 6-timers har det blitt kun en fridag, nemlig på fredag, seks dager etter krampeløpet på Jessheim. Dagen etter 6-timers ble det både en liten restitusjonsjogg og en tremilstur på sykkel. Mandag stod jeg fornuftig nok over ukas 5,5 km i Elverumstrimmen, og det var helt herlig for leggene i stedet å trippe rundt med Vibram Five Fingers og ta bilder av de nesten 200 mandagstrimmerne. Det ble faktisk ei hel mil tilsammen, hovedsaklig på mjuke barnålstier. Tirsdag måtte det roes ned foran onsdagens planlagte utfordring, og 5 km med postsjekk av o-løype var akkurat passende.

Onsdag hadde Kjell-Petter Ellingsbø premiere på sitt annonserte terrengløp med stor T, og jeg kunne ikke la den begivenheten gå fra meg. Det ble et sjokk! Bena har vært mjuke og fine etter Jessheim, men akk så tungt det var å prøve å skifte steglengde og rytme. Det var nok ikke dagen for meg å debutere i Hedmarks mest tekniske og tøffeste terrengløp, nei. 6 av de 9 kilometerne var nemlig spekket med stein, myr, svinger, sviller, bakker opp og bakker ned. Fem og et halvt minutt på kilometeren forteller en del både om dagsformen min og et steintøft løp på Gåsbu. Vinnertida til Rune Thommassenvar også på over 40 minutter!

Torsdag var det den ukentlig rulleskikarusellen, og jeg nøyde med med halv dose, ei mil og en halv time med staking og enkelte fraspark opp igjen fra Bjølsetgrenda. Fredag var det altså fridag - bortsett fra en del sykling på jobben før kursen ble satt mot en Sjusjøen.

Her kommer noen bilder fra den 37 km lange turen som jeg brukte drøye fire timer på:


Lørdagens UltraBirken-generalprøve ble gjennomført etter karthusken. Det ble derfor en liten feilnavigering opp på Kriksfjell hvor jeg kom opp rett fra sør i stder for fra øst.



En skjeggete ultraløper sjekker utsikten fra Kriksfjell.


Rett etter Hitfjell traff jeg Miriam Delphin Gulbrandsen som var ute i samme ærend, 
og jeg fikk trivelig følge helt til Nordseter. Her under vår lille rast ved Pellestova.

Skyer sett fra Nevelfjell.

Miriam har slitt med astma-problemer i år og har ikke fått konkurrert som vanlig, 
men terrengspesialisten fra Fåberg vil prøve seg på UltraBirken som hun gjerne hadde sett hadde gått helt fra Rena. Her foran hytta på Nevelfjell hvor det var rene folkevandringen i det fire været. 

 Ikke noe å si på utsikten fra Nevelfjell!  Det er tørt og fint i hele traséen nå og jeg løp helt tørrskodd tilbake til Sjusjøen. Også den vesle nedbøren som kom på turen var helt tørr! Det kom nemlig et par snø-/haglskurer uten at det bød på noen som helst slags problemer. 

LØPSLOGG (+ 6 KM / 45 MIN.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar