torsdag 7. juni 2012

TRIPPEL formtest

Det begynner for alvor å nærme seg litt "seriøs moro" igjen, dvs. konkurranser av betydning, og jeg kjørte en dobbel test mandag og tirsdag denne uka for forhåpentligvis å styrke selvtilliten litt. Mandagens Elverum-trim var den første på 14 dager pga. pinsen, og jeg ble meget positivt overrasket over både følelsen og ikke minst tida som ble nesten halvminuttet bedre enn forrige test i 5,5 kilometeren. 21.14 uten å løpe meg stiv i det hele tatt er den beste tida på snart to år, og ga meg håp opp å bryte 20-talls forbannelsen som har hengt over meg i fem år nå. Hadde jeg kjørt maks. tror jeg det hadde vært mulig å se 20-tallet denne mandagen da beina var lette og fine til tross for årets lengste rolige langtur (26 km) på beina på lørdag. 

Terje Silihagen tester også formen på de brede, fine stiene i Elverum-trimmen hver mandag. 


Tirsdag gikk vårens utgave av Stavåsbratta Opp, det eneste motbakkeløpet jeg deltar i. Etter at skigruppa i Hernes og deretter i Strandbygda  begynte å kjøre testen høsten 2006, har jeg vært med minst en gang hvert år og har alltid brukt i underkant av 12 minutter. Fjorårets løp var unntaket med 12.17, og ambisjonene var å slå den tida. Jeg har trent mer i bakker, spesielt på mølla, og jeg har følt meg sterkere enn tidligere. Håpet om å sette pers, forsvant imidlertid allerede før start. De lette, fine beina fra dagen i forveien var ikke der, og jeg ble direkte "grusa" av nær sagt alle ungdommene oppover den slake grusvegen i starten. Jeg lå likt med fjorårets negative pers da jeg startet på selve bratta, men jeg greide å trippe meg helt opp i år. I fjor ble det mye gåing, selv om det nok ikke gjør så mye utslag på tida i så bratt terreng hvis en greier å gå med lange kliv. Jeg tok tre sekunder på skjemaet fra i fjor og kom opp på 12.14 - altså min nest dårligste motbakketest på ni forsøk. En liten nedtur!  Trolig satt mandagens løp mer i beina enn jeg var villig til å innrømme?

PS! Tittelen på dette blogginnlegget måtte i etterkant endres fra "Dobbel formtest" til "Trippel formtest". Her er grunnen: 

Torsdag fikk jeg tid til å trene med "Treningskara" igjen. Opplegget til Amund og Knut var Stavåsbratta opp (!) to dager etter min forrige. Ja-ja, re-test er viktig for å måle utvikling, så hvorfor ikke? Jeg hadde jo ikke akkurat rukket å gjøre noe i mellomtida som skulle tilsi et bedre resultat, men det er jo morsomt å prøve. Dagen i mellom de to testene inneholdt en liten fotballkamp med elever og en sykkeltur i "øs-pøs" regnvær på dagtid og times sirkeltrening til kvelds. Ikke akkurat noen hviledag, men faktisk variasjon nok til at beina var merkbart lettere enn på den første motbakke-testen. Resultatet ble også fem sekunder bedre - til tross for at jeg ikke hadde noen fartsholder i andre forsøk. Overraskende og positivt!  


Nordaas jr., Tor Solbakken, Bill Ove Bjørsland og sjef for det uhøytidelige motbakkeløpet, Rune Løchting, venter på at førstemann skal dukke opp. (Foto: Svein Nordaas)

Nå venter fire helger med konkurranser hvis alt går etter planen framover. Første utfordring er multisport-arrangementet Merell Challenge i Sørkedalen på lørdag med Team KjellA. Det blir garantert "seriøs moro" selv om været ikke lover det beste i øyeblikket. I år stiller vi i mix-klassen siden Margrete erstatter husbond Kjell-Petter fra laget som deltok i fjor. Opplegget er stort sett det samme, men kanoen er byttet ut med flytemadrasser. Så spørs det da om de tre "multi-talentene" kan flyte på gamle kunster eller om vi går ned med flagget til topps i Bogstadvannet.... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar