onsdag 28. mars 2012

Hyper uke etter Birken

Jeg har aldri skjønt meg på de som parkerer skia umiddelbart etter Birken. Hva er vitsen med å trene ett helt år for bare ett skirenn? Spesielt når jeg ikke er i nærheten av å få tatt ut det jeg innebiller meg jeg har innabords og ikke er sliten i det hele tatt. I fjor gikk gikk jeg min egen Birken-tour med Lillehammer-Sjusjøen samme dag og Sjusjøen -Elverum dagen etter for å "bruke opp" kreftene. Det har sikkert noe med at jeg ikke greier å slippe opp tidlig nok i treninga og treffe ordentlig med formen, men også i år har jeg følt meg helt "hyper" en hel uke etterpå. Etter to "fridager" med 20 km på beina på søndag og 20 km skøyting på mandag, fortsatte jeg like så godt med 8 - åtte - konkurranser på seks dager!

Tirsdag gikk siste løp i den drøyt 4 km lange Vinterjoggen på Hamar hvor jeg perset med et helt minutt fra de to løpene tidligere i vinter, og på onsdag var det pretsisjeoppgjør med klubbmesterskap i Hernes med 3 km klassisk. Med klister under skiene kunne jo ike det gå så bra. Denne gang med for mye og for mjukt klister, men det ble da pallen i veteranklassen i alle fall.....


I helga var det tid for SKI-kkelig skimoro: Tour de Ski Elverum med to etapper fredag og tre lørdag. Fredagens 2 km fristil prolog og 3 x 500 klassisk sprint  gikk på skarpt og raskt føre. Lørdagens 8 km klassiske fellesstart, 3 x 500 m fristil sprint og ikke minst 6 km jaktstart ble en sugende opplevelse. Selvsagt med litt smøretrøbbel med medfølgende skibytte midt i fellesstarten for min del, men et kjempeartig arrangement som Amund Sigstad stod i spissen for på Varden. Jeg er ikke akkurat noen sprinter, men på begge de to lengste distansene ble det 2. plass bak Rune Gilde som også ble årets tour-vinner 2.06 foran meg etter en drøy time og to mil med hardkjør. Her kommer noen bilder fra en strålende skidag på lørdag:
    
FAVORITTSEIER: Rune med tour-seier i sikte før start på 4. etappe på Varden.

HARDE OPPGJØR: Karl-Åge Harviken knekte tour-sjef Amund Sigstad på tampen av jaktstarten.
I FRI DRESSUR: Skøyting - ja, sprinter - nei!


Det var synd jeg ikke fikk med meg banketten, men planen om å løpe Baksjøløpet ved Kongsvinger var spikret før tour-planene ble lagt. Løpet er den første massemønstringen i fylket for trimmere og løpere og samlet også i år over 600 deltakere i et like fantastisk vårvær som de foregående dagene. Det ble derfor en fin anledning å lufte kortbuksa og t-skjorta utendørs allerde i mars. Litt ekstra spenning ble det også for min del da fetter Jan Erik stilte til start for første gang i løpet. Jeg deltok for 8. gang og hadde et godt sammenliknings-grunnlag selv om forholdene selvsagt har variert en god del siden løpet alltid går en uke før palmesøndag.

Til min store overraskelse var jeg med teten i bakken fra start og følte meg enda sprekere enn i siste løp på Hamar for fem dager siden - med seks skirenn i beina! Jeg tapte som vanlig litt i den andre motbakken etter ca. 8 km, men holdt så vidt unna for fetter'n og tok en soleklar klasseseier i M 50-54 med 43.30 på 11 km. Kjempefornøyd! Like fornøyd var Jan Erik som har rykket opp i M 55-59 i år og toppet den lista med enda klarere margin og bare18 sekunder etter meg i mål. En liten revansje for meg i den stadig pågående fetterduellen etter at han var fire minutter foran på Birken åtte dager før. Her er noen glimt fra Åbogen på søndag:


 
"Fadderungen", Tommy Heimdal som skal konfirmeres til våren, kan mer enn å sparke forball! KIL G16-spilleren imponerte med å løpe 11 km på 45.54 i sitt 3. forsøk - en forbedring på over fem minutter fra i fjor.

Kondisfettere etter endt duell på Åbogen. Han til venstre var egentlig mer fornøyd enn det bildet viser....

REPORTASJE MED BILDER OG RESULTATER FRA BAKSJØLØPET SØNDAG 25. MARS

PS! Etter seks dagers konkurransefri inneværende uke, venter "den stille uke" med påskeskirenn nå som vinteren  ser ut til å vende tilbake! Planen er i alle fall å stille i Munksjørennet (10 km) i Tørberget palmesøndag, Narkuten (21 km) i Tufsingdalen på tirsdag og Egebergrennet (25 km) på Tolga på skjærtorsdag. Så blir det påskeferie på Sjusjøen i påskehelga - med litt roligere skiturer med tanke på sesongavslutningen i verdens lengste skirenn, Troll Ski Marathon, fra Venabygdfjellet "hematt" til Sjusjøen lørdag 14. april. GOD SKIPÅSKE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar