mandag 3. oktober 2011

Kult med "Tour de Kut"

Sesongen er på hell når der gjelder store løp, men det betyr ikke konkurransepause for min del. Jeg føler jeg er oppadgående hva form angår, og lysten til å konkurrere er det sjelden noe å si på. Fredag og lørdag passet det derfor veldig bra med en "Tour de Kut", den lokale varianten av "Tour de Ski" i regi av Amund Sigstad. Tempokjør for å smake litt på syra kan vel ikke gjøre noen skade for en seigmann? Nei, jeg tror snarere det heller kan virke formutløsende slik at det kan gi noen positive løpsopplevelser før skisesongen tar over.
           
Initiativtaker Amund i ferd med å avslutte historiens 2. Tour de Kut.
            
Opplegget til Amund var følgende:
Fredag - 1. etappe: 1300 m intervallstart
Fredag - 2. etappe: 3 x 420 m intervallstart
Lørdag - 3. etappe: 5400 m fellesstart
Lørdag - 4. etappe: 3 x 370 m intervallstart
Lørdag - 5. etappe: 2500 m jaktstart

Deltakelsen var ikke den helt store, men det viktigste er jo å ha noen å fighte med. Vi ble fem som stilte på skistadion i Stavåsen i fantastisk sommervær fredag kveld for å løpe på lommekjente stier: Løpsgeneral Amund, kameraten Karl-Åge Harviken, fjorårsvinner Marius Krokhaug, kondisfenomenet Linda Røset og gamle meg. Jeg visste jeg ville få tempoproblemer på de korte tempointervallene, men innlednings-distansen ble også litt under pari med fem blank på den kjente 1,5 kilometeren (1300 m) i Elverumstrim-løypa. Sistemann etter første dag og 38 sekunder bak Marius som ledet var litt dårligere en forventet.
    
Tittelforsvarer Marius så lyst på mulighetene også i årets Tour. 
                 
Lørdag ble sykkelen brukt for å komme meg på "bortebane" i Svartholtet og for å frakte og restituere meg mellom de tre slagene som stod i et like flott sensommervær. Det ble tid til en gjennomløping av Tourens lengste distanse som gikk som to runder i en 2,7 km. Dette var min største mulighet til å ta noen sekunder på "ungdommen". Det funka brukbart, men Linda var son forventet klart best og avgjorde i praksis touren med en klar seier, mens jeg slet til meg 10 sekunder på Marius. Avstandene økte bakover, og Kristin, søstera til Amund, hadde forsterket feltet til seks atleter på avslutningsdagen.
            
Her prater vi innsats på de siste metrene fra Karl-Åge!
 
Kristin er i ferd med å legge Leiret under seg på sin 3. etappe.
               
Fjerde etappe var mye lik fredagens andre etappe med tre mellomdistanse-intervaller på 370 m, men var mer kupert. Det ble som beregnet real juling igjen, og det gikk mot en uspennende jaktstart fra Fylken, via trappene i Ydalir og opp på toppen av Christianfjeld festning. Linda var det ingen ting å gjøre med, Marius var 34 sekunder foran og jeg hadde litt over minutt å gå på til Karl-Åge.
 
Linda er både kjapp og seig og ble klar Tour de Kut-vinner 2011. Gratulerer!
    
Jeg snek meg inn på ryggen til Marius med 20 sekunder, men jeg tror nok han hadde kontroll. Jeg kunne selvsagt sprengåpnet, men da hadde det nok blitt full stopp i trappene  og i "monsterbakken" opp på festningen som ikke akkurat er min store styrke. Med en hederlig plass på pallen, styrtrik på morsomme opplevelser og melkesyre (som forsvant overraskende fort) må jeg si meg særledes fornøyd med helge-touren. Det er IKKE størrelsen det kommer an på - på arrangementene, altså. (Selv om det var morsomt med 16 000 løpere i Oslo sist helg også.)
           
For en gang skyld var de herlig "å møte veggen" (på vanntårnet) som var helgas tour-mål!
           
Ut på tour - alltid sur (men bare i muskulaturen): Kristin, Amund, Marius, Rolf, Linda og Karl-Åge.
             
PS! Torsdagen før "Tour de Kut" ble det klar pers i 7 km motbakkeløp på rulleski, og lørdagen ble avsluttet med en utepils i 18 grader og aftensol på Sjusjøen. Livet er kulere for oss som digger kuting!

Reportasje og resultater fredag

Bildealbum fredag

Reportasje og resultater lørdag

Bildealbum lørdag

132 bilder fra Tour de Kut 2011 på facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar